Punktowy System Oceniania Zachowania
Zmiana Statutu z dnia 30. sierpnia 2016 r.
W rozdziale IX Zasady Wewnątrzszkolnego oceniania zmienia się wszystkie zapisy w § 112. Ocena zachowania.
§ 112.
Ocena zachowania.
1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o uczniu. Ocenie podlega zachowanie ucznia na terenie szkoły oraz poza szkołą, np. szkolne wycieczki, wyjścia do kina, teatru, dyskoteki szkolne, itp.
2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1)wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
3. W sytuacjach nagannego zachowania się uczniów (picie alkoholu, palenie papierosów, używanie środków odurzających) podczas wyjazdów szkolnych (np. wycieczek) uchwałą Rady Pedagogicznej uczeń ponosi następujące konsekwencje:
1) natychmiastowe przeniesienie do innej klasy,
2) otrzymanie nagany dyrektora,
3) zakaz uczestniczenia we wszystkich imprezach szkolnych i wycieczkach w danym roku szkolnymm,
4) nakaz 30 godzin prac porządkowych na rzecz szkoły.
4. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali i przyjętych kryteriów:
wzorowe – wz. 270 punktów i więcej
bardzo dobre – bdb. 241-269 punktów
dobre – db. 171-240 punktów
poprawne – pop. 141-170 punktów
nieodpowiednie – ndp. 81-140 punktów
naganne – ng. 80 punktów i mniej.
Na początku semestru uczeń otrzymuje 200 punktów (zachowanie dobre). W ciągu semestru zbiera punkty dodatnie i ujemne. Ocenę śródroczną wystawia się na podstawie ilości punktów zdobytych w danym semestrze. Ocenę końcoworoczną zachowania oblicza się sumując liczbę punktów zdobytych w pierwszym i drugim semestrze i dzieląc przez dwa.
Uczeń, który ma powyżej 10 godzin nieusprawiedliwionych i 3 spóźnień nie może ubiegać się o wzorową lub bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczeń, który ma powyżej 60 godzin nieusprawiedliwionych nie może ubiegać się o ocenę wyższą niż nieodpowiednia.
Jeżeli uczeń otrzymał naganę dyrektora lub wychowawcy otrzymuje zachowanie naganne bez względu na ilość zdobytych punktów.
5. Ustala się następujące zasady przyznawania punktów:
5.1 Respektowanie zasad bezpieczeństwa i norm społecznych oraz obowiązków wynikających z regulaminów szkoły.
Lp. | ZACHOWANIE | PRZYZNAWANIE PUNKTÓW | PUNKTY DODATNIE | PUNKTY UJEMNE | |
JAK CZĘSTO | KTO | ||||
1 | Zachowanie zagrażające bezpieczeństwu (przepychanki, podkładanie nóg,
posiadanie niebezpiecznych narzędzi itp.) |
Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 3 |
2 | Opuszczanie terenu szkoły w trakcie obowiązkowych zajęć lekcyjnych. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 5 |
3 | Niewłaściwe zachowanie podczas imprez szkolnych i pozaszkolnych (apele, dyskoteki, wycieczki itp.) | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 3 |
4 | Niszczenie własności szkoły (budynku szkoły, mebli, wyposażenia) | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 5 |
5 | Niewłaściwe zachowanie (rozmowy, przeszkadzanie nauczycielowi) podczas lekcji, rozprowadzania, zajęć w świetlicy szkolnej. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 2 |
6 | Korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w trakcie lekcji i rozprowadzania. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 2 |
7 | Używanie telefonów oraz innych urządzeń rejestrujących w celu nagrywania rozmów, filmowania i fotografowania kolegów oraz pracowników szkoły. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 5 |
8 | Bójki. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 10 |
9 | Terminowy/nieterminowy zwrot książek do biblioteki. | Pod koniec semestru | Bibliotekarz | 5 | 5 |
10 | Poszanowanie wypożyczonych podręczników szkolnych
(okładka, podarte kartki) |
Raz w semestrze | Wychowawca w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów. | 1 za każdy podręcznik | 1 za każdy podręcznik |
11 | Przestrzeganie/nieprzestrzeganie terminów wyznaczonych przez nauczycieli, wychowawcę, dyrekcję (np. usprawiedliwienia, podpisy pod informacjami, zgody na udział w imprezach, wypełnianie ankiet itp.) | Każdorazowo | Wychowawca, nauczyciel. | 2 | 2 |
12 | Stosowny ubiór/brak stosownego ubioru na co dzień i w czasie uroczystości szkolnych i pozaszkolnych. | Każdorazowo | Wychowawca | 5 | 5 |
13 | Godziny nieusprawiedliwione. | Raz w semestrze | Wychowawca | - | 1 za każdą nieusprawiedliwioną godzinę |
14 | Spóźnienia (z wyjątkiem pierwszej lekcji, wynikające z opóźnienia środków komunikacji). | Raz w semestrze | Wychowawca | - | 1 za 3 spóźnienia |
15 | Uleganie nałogom:
a) spożywanie alkoholu, środków odurzających, palenie papierosów itp. b) namawianie innych do spożywania środków odurzających i używek. |
Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - |
a) 10 b) 20
|
16 | Aroganckie odnoszenie się do nauczycieli i pracowników szkoły. | Każdorazowo | Nauczyciel, wychowawca | - | 5 |
17 | Niewykonywanie poleceń nauczycieli i pracowników szkoły. | Każdorazowo | Nauczyciel, wychowawca | - | 3 |
18 | Celowe znieważenie pracownika szkoły ( np. poprzez wulgarne słowa lub gesty). | Każdorazowo | Nauczyciel, wychowawca | - | 15 |
19 | Dbałość o kulturę słowa i zachowania. | Raz w semestrze | Nauczyciel, wychowawca | 5 | - |
20 | Brak dbałości o kulturę słowa i zachowania. | Każdorazowo | Nauczyciel, wychowawca | - | 2 |
21 | Kradzieże, wyłudzanie pieniędzy, zastraszanie. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 15 |
22 | Oszukiwanie nauczycieli (podrabianie podpisów rodziców/prawnych opiekunów, oszukiwanie na testach i sprawdzianach, odpisywanie zadania domowego). | Każdorazowo | Nauczyciel | - | 5 |
23 | Niszczenie mienia innych osób. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 15 |
24 | Wyzwiska, ośmieszanie. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 10 |
25 | Zaczepki fizyczne na lekcjach i przerwach. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 10 |
26 | Przemoc psychiczna, cyberprzemoc. | Każdorazowo | Świadek zdarzenia | - | 30 |
5.2 Działania na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
Lp. | ZACHOWANIE | PRZYZNAWANIE PUNKTÓW | PUNKTY DODATNIE | PUNKTY UJEMNE | |
JAK CZĘSTO | KTO | ||||
1 | Wywiązywanie się/niewywiązywanie się z przydzielonych zadań. | Każdorazowo | Nauczyciel przydzielający zadanie | 5 | 5 |
2 | Wywiązywanie/niewywiązywanie się z przyjętej przez siebie funkcji lub zadania. | Każdorazowo | Nauczyciel przydzielający zadanie | 5 | 5 |
3 | Pełnienie funkcji w klasie. | Pod koniec semestru | Wychowawca | Od 5 do 10 | - |
4 | Pomoc w organizowaniu imprez klasowych. | Każdorazowo | Wychowawca | 5 | - |
5 | Reprezentowanie klasy lub szkoły na imprezach:
a) w czasie lekcji b) w czasie wolnym od zajęć (poczet sztandarowy, Majostaszki itp.) |
Każdorazowo | Wychowawca lub opiekun | a) 5
b) 15
|
- |
6 | Udział w imprezach szkolnych (występy podczas apeli, jasełek itp.) | Każdorazowo | Nauczyciel przydzielający zadanie | 10 | |
7 | Pomoc nauczycielom i pracownikom szkoły (np. w przygotowaniu imprez szkolnych – dekoracje, sprzęt; gazetki okolicznościowe itp)
a) w szkole, b) poza szkołą. |
Każdorazowo | Nauczyciel przydzielający zadanie | a) 5
b) 10 |
|
8 | Wywiązywanie/niewywiązywanie się z obowiązku wynikającego z pełnienia dyżuru logistycznego. | Każdorazowo | Wychowawca | 5 | 5 |
9 | Współpraca z redakcją gazetki i telewizji szkolnej oraz innymi organizacjami działającymi na terenie szkoły. | Każdorazowo (za wykonane zadanie) | Opiekun | 5 | - |
10 | Czynny udział w organizowaniu akcji charytatywnych (Góra Grosza, WOŚP itp.) oraz działania na rzecz środowiska lokalnego. | Każdorazowo | Opiekun | 15 | - |
11 | Praca w samorządzie szkolnym. | Raz w semestrze | Opiekun SU | 10 | - |
5.3 Rozwój uzdolnień, zainteresowań oraz praca nad samorozwojem ucznia.
Lp. | ZACHOWANIE | PRZYZNAWANIE PUNKTÓW | PUNKTY DODATNIE | PUNKTY UJEMNE | |
JAK CZĘSTO | KTO | ||||
1 | Udział w zajęciach wyrównawczych oraz kołach zainteresowań (obecność powyżej 50%) | Raz w semestrze | Nauczyciel prowadzący zajęcia | 10 | - |
2 | Udział w konkursach, olimpiadach, zawodach:
a) szkolny (laureat) b) powiatowy (udział) c) powiatowy (laureat) d) rejonowy (udział) e) rejonowy (laureat) f) wojewódzki (udział) g) wojewódzki (laureat) h) krajowy (udział) i) krajowy (laureat) Punkty przyznawane są za najwyższy osiągnięty etap. |
Każdorazowo | Nauczyciel przygotowujący | a) 10
b) 15 c) 20 d) 30 e) 55 f) 60 g) 65 h) 70 i) 75 |
- |
5.4 Punkty dodatkowe.
Lp. | ZACHOWANIE | PRZYZNAWANIE PUNKTÓW | PUNKTY DODATNIE | PUNKTY UJEMNE | |
JAK CZĘSTO | KTO | ||||
1 | Upomnienie wychowawcy, nauczyciela, pracownika szkoły. | Każdorazowo | Wychowawca | - | Do 20 |
2 | Nagana wychowawcy. | Każdorazowo | Wychowawca | - | 25 |
3 | Upomnienie dyrektora. | Każdorazowo | Wychowawca
lub dyrektor |
- | Do 30 |
4 | Nagana dyrektora. | Każdorazowo | Wychowawca
lub dyrektor |
- | 50 |
5 | Pochwała nauczyciela, wychowawcy, pracownika szkoły. | Każdorazowo | Wychowawca | Do 20 | - |
6 | Pochwała dyrektora. | Każdorazowo | Wychowawca | Do 50 | - |
7 | Samoocena ucznia. | Raz w semestrze | Wychowawca na podstawie opinii ucznia | Od 1 do 6 | 5 do 6 |
8 | Przeważająca ocena zachowania wystawiona przez uczniów. | Raz w semestrze | Wychowawca na podstawie opinii uczniów | Od 1 do 6 | 5 do 6 |
9 | Przeważająca ocena zachowania wystawiona przez nauczycieli. | Raz w semestrze | Wychowawca na podstawie opinii nauczycieli | Od 1 do 6 | 5 do 6 |
6. Wychowawca o przewidywanej ocenie zachowania informuje ucznia i rodziców (prawnych opiekunów) nie później niż 14 dni przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną (wykaz przewidywanych rocznych ocen z przedmiotów oraz rocznych ocen zachowania na kartkach do podpisu).
7. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie zebranych punktów uwzględniając także opinie nauczycieli uczących w danym oddziale. Nauczyciele wpisują propozycje w dzienniku wychowawcy raz w semestrze, a wychowawca przyznaje punkty według przeważającej oceny: wzorowe 6 punktów, bardzo dobre 5 punktów, dobre 4 punkty, poprawne 1 punkt, nieodpowiednie -5 punktów, naganne -6 punktów. Te same zasady przyznawania punktów obowiązują przy samoocenie ucznia oraz opinii klasy o uczniu.
8. Ustalona przez wychowawcę klasy ocena zachowania jest ostateczna (w problematycznych sytuacjach po konsultacjach z rodzicami/ prawnymi opiekunami i Radą Pedagogiczną).
9. Ocena może być zmieniona na radzie klasyfikacyjnej przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności, np.: zgłoszenia przez uczących dodatkowych, dotychczas nieznanych informacji pozwalających na obniżenie lub podwyższenie oceny zachowania.
10. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny (zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie 5 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych).
11. W przypadku takim dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji – komisja zbiera się w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
12. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog,
5) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego lub klasowego,
6) przedstawiciel Rady Rodziców.
13. Ustalona przez komisję ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny i jest ostateczna.
14. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
1) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) imię i nazwisko ucznia,
4) wynik głosowania,
5) ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
15. Procedura wystawiania oceny zachowania jest dokumentowana w dzienniku wychowawcy.
16. Do bieżącego zapisywania punktów uczniów służy zakładka ZACHOWANIE w dzienniku elektronicznym.
17. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.